maandag 20 april 2009

De Waard Spreekt ... zijn Gasten Toe

Tijdens het bezoek fungeert Jan Gieszen als de Waard , de herbergier die Arun onderbrengt.

Hij deelt zijn opvattingen graag op maillijsten en ook in de wereld zo ver deze reiken ...

Ik leef reeds enige tijd met Jan inclusief en nimmer meer zonder (om enige / unieke redenen) ...

hier de clip die hij aandraagt en erna de erbij behorende notie ... (zie supporters van deze blog)



Jan in gesprek / woord met de mensen die Arun Organiseren door 3 dagen tijd:


Ahimsa

Ahimsa is een religieus of spiritueel filosofisch concept van geweldloosheid en eerbied voor al het leven. Ahimsa is Sanskriet (अहिंसा ahiṁsā) voor het vermijden van himsa (letsel). Het wordt meestal geïnterpreteerd als het tonen van vrede en ontzag voor alle voelende wezens.

Ahimsa betekent volledige geweldloosheid. Het is een innerlijke houding waarin men leeft, die een zekere ontwikkeling vereist, zonder ook maar iets op enig niveau te forceren. De reden voor dergelijke houding van complete geweldloosheid is het besef dat :

* iedere inbreuk op de natuurlijke loop der dingen niet alleen deze natuurlijke loop tijdelijk verstoort,
* maar bovendien een ketting van compensatiereacties in de omgeving oproept waarin de verstoorde natuurlijke loop der dingen zich tracht te herstellen
* en dat tenslotte dit reactieproces zich terug op de plaats van oorsprong zal richten, vanwaar de verstoring is uitgegaan.

Iemand die geweldloos handelt, zal op die manier ook een geweldloze invloed op zijn omgeving hebben, en niet geweldloosheid in zijn omgeving aanmoedigen. Stuurt men dus geweld uit, dan komt geweld terug. Door mee te doen met geweld in de wereld, geven wij een negatief voorbeeld aan anderen om dit ook te doen.

Filmpje

In een filmpje hoorde ik van Arun hoe hij leerde van zijn grootvader om het geweld in eigen handelen en leven te leren zien, voelen. Hij vertelt over een boom van passief geweld (be-letselen kun je zeggen). Nadat hij leerde om het geweld dat hijzelf gebruikte te zien, kon hij zijn eigen verandering aanvangen.

Als ik hem zo hoor, begrijp ik ook hoe ikzelf passief geweld hanteer.

Filmpje ( hierboven )

De boom bij de aardbron

Wat me aanzette tot deze bijdrage is het gesprek over risico en exklusiviteit. dat zijn hele belangrijke drijfveren of beweegredenen om de dingen te ondernemen die de mensen (die ik zie emailleren) doen. Fijn dat jullie dat doen. Ik weet hoe er dagelijks dicht bij ieder van ons letsel wordt toegebracht. Ondermijnen, mentaal en fysiek, is wat we (ik ook) vrij vaak doen. Dat is geen zeldzaam handelen of exklusief, maar wijd en zijd verbreid. Ik lees met genoegen dat naast Ode ook anderen mogen schrijven en publiceren over de inzet die Arun Gandhi levert inzake Ahimsa.

Is het noemen wat mentaal of passief geweld is, terwijl het in je omleving wordt teweeg gebracht, risico nemen? Als je dan wat onderneemt om het te keren, is dat riskant?
Zo ja, dan hoop ik dat ieder van ons zo een risiko neemt. Dan is het ook belangrijk dat we elkaar bemoedigen in het nemen van een dergelijk risiko, als ondernemers. Ik hoorde Saskia zeggen dat met liefde, "lots of love", gehandeld dient te worden om onze leefwereld geweldsarm te maken. Ik ben het met haar eens en steun haar mentaal in het nemen van risiko. Zo kunnen wij de inzet van Arun versterken.
Ik weet dat we leven in een geweldrijke wereld. De krisis inzake geld en vertrouwen en onzeker voelen heeft veel zicht gegeven op mentaal geweld. Ik vertrouw erop dat de meesten van ons ook wel voelen dat deze maatschappelijke wereld sfeer met een "up-swing" of toename van geweld gepaard gaat.

Arun ervaarde dat de boom van mentaal geweld groeide toen hij met aandacht zijn eigen handelen volgde. Kunnen wij zien hoe we onze eigen grote boom van passief geweld ter gelegenheid van zijn bezoek dan snoeien?

Groet van harte Jan Gieszen


Ik ben naast Jan van mening dat wij de seizoenen der tijden elke dag elke dag leven ...
dus ... wij snoeien elke dag en niet elke dag in een bepaald seizoen ...
hier mee duid ik op het gevoel voor tijd , en/of het gevoel voor de tijd om iets dan te doen / te laten.

Dus daarmee kom ik op het verschil tussen de Tijd hebben om iets te Doen en Te doen omdat de tijd het ons voorschijft ... Wij kennen die notie vanwege de planningen en afstemmingen die wij aan elkaar verplichten ...

Mooi dat wij al onze relaties kunnen bedienen met onze vertegenwoordiging er zelf bij gegeven ... maar toch ook weer ... hoe houd je het voor jezelf ook prettig tijdens al die verschillende bij-een-komsten en bijkomstigheden.

Jan, dank voor je woorden in zinnen met matrixen in een womb - baarmoeder ... met navelstreng ... - kan ik voorzichtig of omzichtig of ... beter oprecht zeggen dat je je waard'schap voor Arun meegeeft (?)

~~~~ s'ace ~~~~ (hey zo'n golfje lijkt ook wel zo'n strengtje : )

Geen opmerkingen: